Erkende yogaschool voor beginners, gevorderden en alle leeftijden                      

Meest recente 5 inzendingen

  • PANCHAKARMAKUUR 2017
  • DE KAARS VARIATIE MET KNIE OP VOORHOOFD
  • VEGAN BROWNIES
  • CHAKRA'S EN YOGA
  • GROENTECURRY MET MANGOCHUTNEY, DAHL VAN MUNGBONEN, CHAPATI EN RIJST

2017-04-27

GROENTECURRY MET MANGOCHUTNEY, DAHL VAN MUNGBONEN, CHAPATI EN RIJST

IMG_5813[1].jpgVaak ontstaat bij mensen de behoefte aan gezondere voeding als ze wat langer met yoga bezig zijn. De voortreffelijke Ayurvedische keuken afkomstig uit Zuid-India biedt fantastische gerechten die bereid worden met kruiden die een gezonde en geneeskrachtige werking hebben. De gerechten hier worden met regelmaat aangevuld dus hou de rubriek in de gaten.

Groentecurry
Gebruik ongeveer 750 gram groentes naar keuze zoals (fles)pompoen, prei, paprika, courgette, broccoli, aubergine, sperziebonen, champignons, wortelen, bloemkoolroosjes, enz). Snij dit in stukjes.

Daarnaast heb je nodig: 1 ui gesneden, gemberwortel 3cm in kleine stukjes of geraspt. 1 blik kokosmelk 400ml, 1/2 bosje verse koriander, halve eetl kokosolie (of olie naar keuze)

Kruidenmengsel: 1 theel kurkuma, 1/2 theel mosterd-zaadjes, 1 theel venkelzaad, 1 theel korianderzaad, 1/2 theel fenegriek, 1/2 theel chilipoeder. Evt met een vijzel de zaadjes vermalen.

Verhit olie en braad de ui en gember hier kort in aan. Kruidenmengsel erbij, even roeren. Dan blik kokosmelk erbij. Doorroeren, warm laten worden en alle groenten erbij. Laat dit in 20 min gaar worden.

Mangochutney
Is kant en klaar te koop bij toko/supermarkt. Recepten om het zelf te maken vind je op internet.

Dal van mungbonen
200 gr mungbonen (te koop bij toko/supermarkt, nacht weken in ruim koud water). 

2 theel komijnzaad, 1 theel korianderzaad, 1theel venkelzaad, 2 cm gember, 1/2 theel chilipoeder (of verse peper). Verse koriander (handvol)

200 gr mungbonen met komijn en kurkuma in 800ml water 40 min koken. 

In olie gember en overige kruiden kort bakken en toevoegen. Nog 10 min meekoken. 

Evt zout/peper toevoegen en koriander erover strooien. De dal ziet eruit als soep en wordt traditioneel samen met het hoofdgerecht gegeten. Is vooraf ook heerlijk of als tussendoortje.

Chapati
Chapati is platbrood zonder gist. Een eenvoudige variant maak je met 300 gr volkoren of tarwemeel. 1/2 theel zout, 2dl heet water, 0,5 dl olie (sesam of andere naar keuze).
Deeg kneden totdat veerkrachtig aanvoelt. Tussen 9 en 12 balletjes maken (afhankelijk van gewenste dikte) en half uurtje laten staan. Op aanrecht (met bloem bestrooien) elk balletje uitrollen met deegrol tot ronde vorm. Bak in gietijzeren pan zonder olie of vet. Draai om als enigszins lichtbruin is. Let op niet te lang, dan worden ze hard. Direct serveren is het lekkerst. 

Rijst 
Traditioneel wordt in India vooral Basmatirijst gegeten maar elke rijst naar eigen keuze is goed. Ook kan bulgur, gierst enz. bij deze groentecurry.

Admin - 07:14:08 @ Yogalifestyle | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments


 

















Opbellen
E-mail